Uneori, prea multe fibre alimentare strică

Fibrele alimentare, solubile şi nesolubile, sînt indispensabile pentru echilibrul organismului, protejînd împotriva mai multor boli. Se găsesc îndeosebi în legumele şi fructele proaspete, în legumele uscate, cum ar fi lintea şi fasolea, sau în coaja unor cereale ca orzul, ovăzul, secara sau hrişca.

Fibrele nesolubile sînt mai puţin prezente în alimentaţie. Le găsim în cerealele complete cum ar fi grîul sau toate tipurile de varză. Odată ajunse în stomac, fibrele se îmbibă cu apă, îşi măresc volumul şi dau senzaţia de saţietate, constituind aşadar un mijloc ideal de potolire a foamei. Încetinesc digestia şi, prin urmare, absorbţia de glucoză. Consumul regulat de fibre este benefic în lupta împotriva constipaţiei, a unor forme de cancer, a diabetului de tip 2, a unui nivel prea ridicat al colesterolului rău.

Deşi sînt benefice, nu ar trebui consumate în exces, atunci cînd:

  1. Fibrele pot fi iritante pentru persoanele care suferă de colon iritabil, boala Crohn, balonări sau diaree cronică. Dacă nu sînt înmuiate suficient prin fierbere ar putea provoca balonări, tulburări ale sistemului digestiv, regurgitări şi chiar spasme abdominale. Este bine ca persoanele cu intestine şi stomac sensibile să evite pîinea completă, crudităţile şi salatele.
  2. Întrucît cea mai mare parte a fibrelor este conţinută în coaja fructelor şi legumelor se recomandă consumul acestora necojite, dar bine spălate şi şterse. Roşiile, merele, perele, prunele, morcovii, castraveţii se mănîncă de preferinţă cu coajă.
  3. Fibrele trebuie consumate cu multă apă, cel puţin 1,5 litri pe zi. În lipsa apei, un aport excesiv de fibre ar putea provoca iritaţii intestinale şi constipaţie.

S-a constatat că, în general, oamenii nu consumă destule fibre, aportul nutriţional recomandat fiind de circa 25 de grame zilnic, în timp ce consumul mediu pe zi abia atinge 17,5 grame. Acest lucru se explică în principal prin faptul că nu se consumă fructe şi legume la fiecare masă, fibrele fiind adesea înlocuite cu produse lactate, carne, peşte, dulciuri sau snackuri.

Articolul integral în eva.ro


Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *