Cîte feluri de anemie există şi ce alimente le combat?

Deşi anemia nu este o boală în sine, ea rezultă, în principal, dintr-o deficienţă nutriţională. Uneori, poate fi un simptom al unor boli grave şi de aceea recunoaşterea la timp a simptomelor anemiei poate aduce beneficii însemnate pentru sănătate.

În anemie, numărul de celule roşii din sînge este atît de mic încît oxigenul nu este capabil să ajungă în toate zonele corpului.

Forme rare de anemie

– anemie hemolitică (distrugerea timpurie a celulelor roşii din sînge)

– siclemia (defect structural ereditar al celulelor roşii din sînge)

– anemia sideroblastică (incapacitatea de a produce ori de a folosi hemoglobina)

Cele mai frecvente forme de anemie sînt rezultatul unei deficienţe nutriţionale şi pot fi adesea tratate prin intermediul dietei.

– anemia cu deficit de fier. Se produce atunci cînd organismul nu are suficient fier pentru a produce hemoglobina, ducînd la contractarea celulelor roşii, iar ţesuturile organismului nu mai primesc oxigenul nutritiv de care au nevoie. Fierul este al doilea cel mai important mineral din organism, după calciu. Cei mai expuşi acestui tip de anemie sînt copiii cu vîrste sub 3 ani şi femeile aflate la premenopauză. De asemenea, femeile gravide pot deveni anemice întrucît în timpul sarcinii, volumul de sînge creşte de trei ori, crescînd deci şi nevoia de fier.

– anemia prin deficit de vitamina B12. Produce supradimensionarea celulelor roşii, trecînd mai greu prin vasele de sînge. Celulele roşii care au deficit de vitamina B12 au tendinţa de a muri mai repede decît celulele normale. Vestea bună este că majoritatea oamenilor pot obţine cantitatea minimă necesară de vitamina B12 printr-un regim alimentar variat. Persoanele mai în vîrstă şi persoanele cu un regim vegetarian prezintă un risc crescut de a suferi de un deficit de vitamina B12.

– anemie pernicioasă. Apare datorită lipsei unei proteine numită factor intrinsec, care asigură protecţia şi asimilarea vitaminei B12. Acest tip de anemie afectează 1 din 100 de persoane de peste 60 de ani şi poate fi extrem de periculoasă, cauzînd probleme neurologice importante (precum dificultăţi de deplasare, concentrare slabă, depresie şi pierderi de memorie). Aceste probleme pot fi, însă, rezolvate cu condiţia ca deficitul să fie tratat la timp.

– anemia cauzată de deficitul de acid folic. Are drept consecinţă aceeaşi supradimensionare a celulelor roşii din sînge. Corpul nostru nu poate stoca acid folic pentru perioade lungi de timp, trebuie obţinut regulat din alimente. Femeile gravide sînt cele mai expuse riscului de a suferi de această anemie deoarece nevoia de acid folic creşte cu două treimi în timpul sarcinii.

Simptomele anemiei: căderea părului, bătăi rapide ale inimii, ameţeli, dureri de cap, zgomote în urechi, iritabilitate, piele palidă, sindromul picioarelor neliniştite, cearcăne şi confuzie. Deficitul de vitamina B12 şi acid folic poate cauza chiar umflături la nivelul cavităţii bucale.

Alimente indicate în anemie

Clorofila are o structură extrem de asemănătoare cu cea a hemoglobinei, deci poate servi ca substitut pentru celulele roşii pînă cînd organismul este capabil să restabilească numărul necesar de celule roşii sănătoase din sînge.

Sfecla roşie poate fi un bun remediu natural pentru anemie. Curăţă organismul în timp ce îi furnizează oxigen şi îmbunătăţeşte circulaţia sîngelui.

– Ficatul de vită este foarte bogat în fier şi vitamina B12.

– Drojdia de bere are un conţinut ridicat în acid folic, vitamina B12 şi fier. O poţi adăuga în cereale, salate sau sucuri.

– Alimentele bogate în vitamina C ajută la absorbţia fierului. Dacă mănînci produse alimentare bogate în fier (cum ar fi carnea de vită), încearcă să incluzi în dieta ta şi o sursă de vitamina C la aceeaşi masă, cum ar fi tomatele, ardeii sau căpşunele.

– Legumele cu frunze verzi oferă o cantitate semnificativă de fier şi acid folic. Spanacul gătit la aburi, varza sau broccoli sînt doar cîteva exemple de legume benefice în astfel de cazuri.

– Uleiul esenţial de scorţişoară susţine echilibrul de zahăr din sînge, iar cele de ghimbir şi citrice pot îmbunătăţi absorbţia fierului.

– Merele sînt bogate în micronutrienţi (inclusiv fier), citricele cresc conţinutul de fier şi ajută la absorbţia micronutrienţilor. Smochinele şi bananele pot ajuta, de asemenea, la creşterea hemoglobinei în sînge.

– Mierea este cunoscută ca un tratament eficient pentru anemie.

Alimente contrindicate

Ciocolata conţine o substanţă care îndepărtează fierul din organism.

Fulgii de ovăz sînt bogaţi în fibre insolubile, care pot capta şi îndepărta fierul în timpul digestiei.

Produsele lactate convenţionale conţin calciu, care poate duce la o absorbţie slabă a fierului.

Sucurile carbogazoase sînt bogate în zahăr şi sărace în nutrienţi, avînd capacitatea de a bloca absorbţia de fier.

– Cafeaua şi ceaiul negru pot bloca absorbţia fierului.

Articolul integral în ziaruldesanatate.ro

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *