Abilităţile cognitive diferă de la părinţi la copii şi de la o cultură la alta

Un studiu inovator asupra copiilor şi părinţilor din Hong Kong şi Regatul Unit, condus de cercetătorii de la Universitatea din Cambridge, Michelle R. Ellefson şi Claire Hughes, relevă diferenţe culturale între aptitudinile cognitive importante ale adolescenţilor şi părinţilor, dar şi între persoane de aceeaşi vîrstă, dar din culturi diferite.

Rezultatele sînt publicate în Psychological Science, revistă a Asociaţiei pentru ştiinţe Psihologice.

Constatările noastre au arătat un contrast substanţial între adolescenţi din ţări diferite, în ceea ce priveşte funcţiile executive, iar aceasta poate contribui la explicarea diferenţelor substanţiale în succesul academic”, spune Ellefson. „Totuşi, aceste diferenţe nu se extind la părinţii lor, ceea ce duce la întrebarea dacă diferenţele ar putea să dispară de-a lungul timpului”.

Cercetările sugerează că funcţiile executive, abilităţile cognitive de ordin mai înalt pe care le folosim pentru a raţiona, a planifica şi a ne adapta circumstanţelor sînt legate de multe rezultate pe termen lung şi sînt modelate de diverşi factori, printre care influenţele parentale şi culturale. Ellefson, Hughes şi colegii săi au decis să adopte o nouă abordare a studierii acestor funcţii executive, care să ţină cont de dezvoltare şi cultură.

1.428 de copii şi părinţi din Hong Kong şi Marea Britanie au realizat aceleaşi patru sarcini, concepute pentru a măsura abilităţile funcţiei executive legate de inhibiţie, memorie de lucru, comutare de sarcini şi planificare.

Rezultatele au arătat că, în medie, copiii din Hong Kong aveau scoruri mai mari decît colegii lor de aceeaşi vîrstă din Marea Britanie. De exemplu, scorul mediu al funcţiei executive pentru cei de 10 ani din Hong Kong a fost aproximativ acelaşi cu scorul mediu pentru cei de 12 ani din Marea Britanie. Nu a existat însă o astfel de diferenţă între părinţii din Hong Kong şi părinţii din Marea Britanie.

Cînd echipa a comparat performanţa între generaţii, a constatat că părinţii au avut tendinţa de a răspunde mai precis decît copiii, dar au avut nevoie de mai mult timp pentru a formula aceste răspunsuri exacte, ceea ce înseamnă că părinţii au evitat greşelile prin încetinirea ritmului.

Atît în Hong Kong, cît şi în Marea Britanie, a existat o corelaţie modestă, dar notabilă, între scorurile părinţilor şi ale copiilor: părinţii cu performanţe înalte ale funcţiilor executive au avut probabil mai mulţi copii cu performanţe ridicate.

Cercetarea evidenţiază avantajele combinării multiplelor perspective teoretice într-un singur studiu, analizînd asemănările şi diferenţele dintre culturi şi grupuri de vîrstă.

Descoperirile indică faptul că aceste contraste culturale pot fi diferite în natură, la fel ca magnitudinea în diferite puncte de-a lungul vieţii, susţin cercetătorii.

Sursa: medicalxpress.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *