După două săptămîni de sedentarism, te poţi îmbolnăvi grav

Pauzele de activitate după un stil de viaţă activ pot face mai mult rău decît ar putea crede majoritatea oamenilor, avertizează un nou studiu.

Doar două săptămîni de comportament sedentar pot determina tinerii sănătoși să înceapă să-și piardă mușchii și să dezvolte grăsimi în jurul organelor. Acest lucru poate creşte riscul de boli de inimă şi diabet de tip 2, care ar putea duce eventual la o moarte prematură, spun cercetătorii britanici.

Ceea ce este alarmant în privinţa acestui studiu este faptul că a fost făcut la voluntari sănătoşi. Ei nu au fost nici măcar supraponderali şi nu au prezentat riscuri pentru diabet de tip 2, a spus cercetătorul principal Kelly Bowden-Davies, de la Institutul de Îmbătrînire şi Boli Cronice al Universităţii din Liverpool.

„În 14 zile vedem schimbări mici, dar semnificative, în markeri care predispun oamenii la risc”, spune ea.

În cadrul studiului, subiecţii au fost rugați să-și reducă activitatea fizică timp de două săptămîni. Adică să ia ascensorul în loc să urce pe scări, să ia autobuzul în loc să meargă pe jos şi să stea în casă mai mult decît de obicei, a spus Bowden-Davies.

După două săptămîni de viață sedentară, participanții au pierdut aproape o jumătate de kilogram de masă musculară și au cîştigat grăsimi corporale pe burtă, un factor major de risc pentru dezvoltarea bolilor cronice. În plus, participanţii nu au putut să mai facă exerciţii de fitness la aceeaşi intensitate şi durată ca înainte, au descoperit cercetătorii. Funcția mitocondrială, care este capacitatea celulelor de a regla energia, a scăzut, dar schimbarea nu a fost semnificativă din punct de vedere statistic, au remarcat autorii studiului.

La nivel global, oamenii devin din ce în ce mai inactivi din cauza tehnologiei, a transportului public, a scărilor rulante și a ascensoarelor și a mașinilor care fac ceea ce ar trebui să facem noi zilnic”, a spus Bowden-Davies.

Vestea bună este că, după revenirea la un stil de viață activ, toate aceste schimbări au fost inversate și totul a revenit la normal în două săptămîni.

Dar efectele vieţii sedentare nu se inversează doar mergînd la sala de sport de cîteva ori pe săptămînă. Antrenamentul este bun, dar trebuie să fim activi toată ziua, să facem plimbări.

Problema este mai severă la persoanele mai în vîrstă care au un stil de viaţă sedentar şi sînt probabil în formă mai rea decît persoanele mai tinere. Dar nu este niciodată prea tîrziu să vă schimbați stilul de viață și să vedeți îmbunătățiri ale sănătății, spun cercetătorii.

Dr. Minisha Sood, endocrinolog la Spitalul Lenox Hill din New York, nu e sigură că întoarcerea la un stil de viață activ ar inversa toate pagubele cauzate de o perioadă sedentară. Unele dintre aceste schimbări pot fi permanente.

Pentru studiu, au fost colectate date privind 28 de persoane sănătoase, active din punct de vedere fizic, cu o vîrstă medie de 25 de ani şi cu o greutate corporală normală. Participanţii au parcurs o medie de 10.000 de paşi pe zi şi au purtat o brăţară care le-a monitorizat activitatea fizică. La începutul studiului, participanților li s-au măsurat greutatea și masa musculară, funcția mitocondrială și aptitudinea fizică. O nouă examinare a avut loc după două săptămîni în care participanții și-au redus activitatea fizică cu mai mult de 80%, la aproximativ 1.500 de pași pe zi. În plus, au ţinut un jurnal în care au notat ce şi cît au mîncat pentru a se asigura că nu au existat modificări în dietă în timpul studiului, a spus Bowden-Davies.

Sursa: webmd.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *