Cum tratăm depresia de dimineață?

Depresia de dimineață este cunoscută şi sub numele de variație diurnă a simptomelor depresive sau variație diurnă de dispoziție. Este diferită de tulburarea afectivă sezonieră, care este legată de schimbările dintre anotimpuri.

Depresia de dimineaţă apare la unii oameni cu tulburare depresivă majoră. Simptomele depresiei se manifestă mai mult dimineaţa decît în restul zilei sau seara şi pot include tristețe extremă, frustrare, furie și oboseală.

Cauze

Un studiu din 2013 a constatat că persoanele cu depresie au ritmurile circadiane perturbate, una dintre principalele cauze ale depresiei matinale. Ritmul circadian, sau ceasul natural al corpului, reglează totul, de la ritmul cardiac pînă la temperatura corpului. De asemenea, afectează energia, gîndirea, vigilența și starea de spirit. Aceste ritmuri zilnice vă ajută să vă păstrați o dispoziție stabilă și să rămîneți sănătoși.

Ritmul anumitor hormoni, cum ar fi cortizolul și melatonina, ajută organismul să se pregătească pentru anumite evenimente. De exemplu, corpul produce cortizol atunci cînd soarele se ridică. Acest hormon vă oferă energie, astfel încît să puteți fi activi și atenți în timpul zilei. Cînd soarele apune, corpul eliberează melatonină, hormon care induce somnul.PowerOfTime_1200-770x402

Cînd aceste ritmuri sînt perturbate, organismul eliberează hormoni în momente nepotrivite ale zilei. Acest lucru poate avea un efect negativ asupra sănătății fizice și a bunăstării emoționale. De exemplu, atunci cînd se secretă melatonină în timpul zilei, vă puteți simți foarte obosit și iritabil.

Simptome

Persoanele care suferă de depresie de dimineață au adesea simptome severe dimineața, apoi îşi pot reveni. Simptomele pot include:

  • Probleme de trezire și de a ieși din pat dimineața
  • O lipsă profundă de energie cînd începeți ziua
  • Dificultate în realizarea sarcinilor simple, cum ar fi dușul sau prepararea cafelei
  • Funcționare fizică sau cognitivă întîrziată (gîndirea în ceață)
  • Lipsă de concentrare
  • Agitație intensă sau frustrare
  • Lipsă de interes pentru activități plăcute
  • Sentimente de goliciune
  • Modificări ale poftei de mîncare (mănîncă mai mult sau mai puțin decît de obicei)
  • Hipersomnie (dormit mai mult decît în mod normal)

Diagnostic

Deoarece depresia de dimineață nu este un diagnostic separat de depresie, nu are propriile criterii de diagnosticare. Aceasta înseamnă că nu există simptome constatate pe care medicul dumneavoastră le va căuta pentru a determina dacă le aveți. Cu toate acestea, pentru a determina dacă aveți depresie matinală, medicul vă va întreba despre tiparele de somn și schimbările de dispoziție pe tot parcursul zilei. Vă poate pune întrebări, cum ar fi:depression-au-travail-comment-faire

  • Simptomele sînt în general mai proaste dimineața sau seara?
  • Vă e greu să vă ridicaţi din pat sau să începeți dimineața?
  • Modificările se schimbă dramatic în timpul zilei?
  • Aveți probleme să vă concentrați mai mult decît de obicei?
  • Găsiți plăcere în activitățile de care vă bucurați de obicei?
  • Rutinele dvs. zilnice s-au schimbat recent?
  • Ce altceva vă îmbunătățește starea de spirit?

Tratamente

Medicamente. Sînt frecvent prescrise antidepresive care pot ajuta la ameliorarea simptomelor depresiei majore.زواج5

Discuţiile. Terapia interpersonală, terapia comportamentală, cognitivă și psihoterapia pot trata și depresia de dimineață. Medicatia si terapia prin vorbire sînt deosebit de eficiente atunci cînd sînt combinate. Astfel, se pot rezolva probleme precum: conflicte într-o relație romantică, probleme la locul de muncă sau modele de gîndire negativă.

Terapie prin lumină. Cunoscută și sub numele de terapie cu lumină puternică sau fototerapia, poate ajuta și la tratarea persoanelor care suferă de depresie de dimineață. Pacientul lucrează lîngă o cutie cu lumină. Cutia emite lumină strălucitoare care imită lumina naturală. Expunerea la lumină se crede că afectează substanțele chimice din creier legate de starea de spirit. Deși, în general, este recunoscut ca un tratament pentru tulburarea afectivă sezonieră, poate avea efect şi în cazul anumitor oameni cu depresie.

Terapia electroconvulsivă. Prin această procedură, curenții electrici sînt trecuți prin creier pentru a declanșa intenționat o criză. Tratamentul pare să provoace schimbări în chimia creierului care pot inversa simptomele depresiei. Este un tratament destul de sigur, care se face sub anestezie generală, ceea ce înseamnă că dormiți în timpul procedurii. Curenții electrici sînt furnizați într-un cadru controlat pentru a obține cele mai bune rezultate cu cele mai puține riscuri posibile.

Schimbări în modelele de somn. Aceste modificări ar putea ajuta la alinierea ciclului de somn/trezire cu ceasul corporal și la reducerea simptomelor depresiei de dimineaţă.

  • Mergeţi la culcare și treziţi-vă la aceeaşi oră în fiecare zi
  • Mîncaţi la ore regulate
  • Abțineţi-vă să vă relaxaţi prea mult
  • Creaţi-vă un mediu care promovează somnul, cum ar fi o cameră întunecată, silențioasă și rece
  • Evitaţi cofeina, alcoolul și tutunul
  • Faceţi exerciţii fizice uşoare, evitîndu-le pe cele intense cu cel puțin 4 ore înainte de culcare.

Aceste măsuri pot ajuta la stabilizarea ritmului circadian, astfel încît corpul să producă hormonii potriviţi, la momentul potrivit.

Sursa: healthline.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *