Fructele de mare, medicamente subacvatice

Fructele de mare nu sînt doar delicatese exotice, ci şi alimente recomandate de nutriţionişti pentru aportul lor de substanţe benefice sănătăţii. Practic, fructele de mare înseamnă o dietă echilibrată, care ajută în afecţiuni cardiace, dar şi în menţinerea unei greutăţi optime.

Fructele de mare sînt alimente de lux şi medicamente în acelaşi timp. În medicina tradiţională chineză erau folosite pentru tratarea nervozităţii şi insomniei. Dar beneficiile de pe urma lor sînt mult mai multe. Sînt bogate în vitamine din complexul B, în special B12, niacin şi B6, au un conţinut scăzut de grăsimi saturate (sub 3%) şi sodiu, dar sînt bogate în grăsimi bune, polinesaturate, în special acizii Omega-3. Consumul de fructe de mare întăreşte unghiile şi dantura, însănătoşeşte părul. Pentru că sînt bogate în vitamina C, menţin gingiile sănătoase. Conţin de 26 de ori mai mult calciu decît orice alt aliment, iar fluorul luptă împotriva cariilor dentare. În medie, nutriţioniştii recomandă consumul de fructe de mare de 2-3 ori pe săptămînă, într-o cantitate totală care să nu depăşească 20% din mîncarea consumată în ziua respectivă. Fiindcă fructele de mare se strică foarte repede, ingerarea acestor alimente alterate duce la toxinfecţie alimentară, febră foarte mare, stări de greaţă pe o perioadă de cîteva zile. Deci, dacă nu vă inspiră încredere, nu consumaţi fructe de mare cu miros puternic sau culoare dubioasă.

Ajută ochii şi dinţii

Ajută la o mai bună funcţionare a creierului, sînt antiinflamatoare, reduc colesterolul şi, ca urmare, scad riscul bolilor cardiovasculare. Proteinele superioare din componenţa fructelor de mare sînt uşor absorbite de organism. Zincul, fierul, cuprul, potasiul, iodul, fosforul şi seleniul sînt minerale oferite din plin de fructele de mare, ceea ce împiedică absorbţia substanţelor chimice, dar întăresc sistemul imunitar şi revigorează organismul, catifelînd pielea. Fructele de mare sînt o sursă principală de caroteni naturali cum ar fi vitamina A (beta-caroten) şi bioflavonoide, antioxidanţi care ajută la îmbunătăţirea vederii, eliminînd resturile celulare acumulate la nivelul ochilor. Bioflavonoidele prelungesc acţiunea vitaminei C, contribuind astfel la prevenirea umflării şi inflamării ţesuturilor oculare. Pe de altă parte, consumul excesiv de fructe de mare poate creşte riscul de diabet de tip II. Cu atît mai mare e riscul cu cît fructele de mare sînt prăjite în ulei sau unt sau sînt preparate cu maioneză.

Cum arată fructele de mare comestibile?

Pînă nu de mult, fructele de mare nu erau comercializate decît la restaurantele scumpe, acum se găsesc în supermarketuri la preţuri accesibile. Dacă sînt proaspete şi preparate corespunzător, fructele de mare sînt adevărate comori pentru dieta noastră şi implicit pentru sănătate. Nu se recomandă pregătirea lor prin prăjire, ci prin fierbere, înăbuşire sau la grătar. Cînd le cumpăraţi, nu trebuie să miroasă puternic, acesta poate fi un semn că sînt stricate. Culoarea fructelor de mare sănătoase: creveţii sînt roz, nu albi sau roşii, calamarul este alb, sepia la fel, iar în cazul în care sînt făcute pe grătar, carnea rămîne albă la interior, la exterior fiind gri-neagră. Crabii trebuie să fie grei şi să aibă carapacea perfectă. La fel, midiile. Cochiliile crăpate, rupte sau care nu se închid cînd le loviţi, trebuie aruncate. În cazul homarilor, testul prospeţimii se face pe coadă. Dacă aceasta e elastică, atunci homarul e bun. Stridiile, midiile şi alte scoici trebuie cumpărate vii, dacă nu sînt deja preparate sau congelate, în timp ce creveţii trebuie să fie congelaţi, indiferent dacă sînt fierţi sau cruzi. Midiile se strică foarte repede, aşa că trebuie consumate proaspete, pentru că, odată alterate, pot provoca intoxicaţii grave.

Cum gătim vietăţile mării?

– Homar: întreg sau în supe şi creme.

– Crevete: la grătar, în salate, fierţi în apă cu usturoi, legume şi condimente, serviţi cu paste sau orez.

– Scoicile se consumă de regulă crude, deschizîndu-li-se cochilia.

– Langusta: carnea se mănîncă rece, cu ulei de măsline şi lămîie.

Salată cu fructe de mare

Ingrediente: 500 g de fructe de mare fierte, roşii, castraveţi, ardei şi 1-2 ouă fierte, toate tăiate felii. Se adaugă 50-100 g măsline, felii de lămîie şi salată verde. Se aşază ingredientele pe un platou, după care se pregăteşte un sos (usturoi, ardei iute, ceapă verde şi piper) care se toarnă deasupra lor.

Articolul integral în monitorulexpres.ro


Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *