Ridică geamurile cît eşti blocat în trafic, poluarea e imensă!

Te îmbolnăveşte aşteptarea atunci cînd eşti blocat în trafic? Chiar te-ai putea îmbolnăvi. Concentraţia agenţilor poluanţi care se adună în interiorul mașinii, în timpul blocajelor de trafic și la semafoarul roșu, este mult mai mare decît cea găsită în mașinile aflate în mișcare.

Cercetarea publicată în revista Environmental Science: Processes and Impacts oferă şi o soluţie: ridică geamurile!

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) clasifică poluarea aerului din exterior ca avînd „risc major de mediu pentru sănătate”, arătînd legătura acestuia cu 3,7 milioane de decese premature la nivel mondial, în 2012. Poluarea aerului contribuie la instalarea unor boli grave (cancer pulmonar, astm și alte boli respiratorii) şi a fost asociată cu boli de inimă şi accidente vasculare cerebrale. Toate acestea pot fi fatale. În 2013, OMS a arătat că poluarea aerului exterior în orașe ca fiind la fel de cancerigen pentru oameni ca fumatul. În SUA, expunerea la suspensiile de pulberi din aer este a opta cauză de deces, în fiecare an. La Londra, numărul deceselor legate de poluarea aerului e de 10 ori mai mare decît cel al deceselor cauzate de accidente rutiere. În 26 august 2016, cele mai nesănătoase locuri din SUA au fost declarate intersecţiile din New Jersey şi California, unde undicele de calitate a aerului a fost între 101-150, scorurile bune fiind de la 0-51.

Dr. Prashant Kumar, de la Universitatea din Surrey, Marea Britanie, a arătat că 25% din expunerea şoferilor la particule nocive are loc în timpul petrecut în intersecții cu semafoare. Poluarea în intersecții este de 29 de ori mai mare decît pe drum deschis. La intersecțiile semaforizate, vehiculele încetinesc, opresc, turează atunci cînd luminile devin verzi. Astfel, cresc nivelurile de concentrație a particulelor poluante. În plus, mașinile se mișcă încet, astfel încît conducătorii auto sînt expuşi mai mult timp. Poluarea nu se dispersează, ci persistă și se acumulează.

Oamenii de ştiinţă au măsurat concentraţia particulelor într-o mașină aflată în mișcare şi avînd cinci setări diferite ale ventilației. Automobilul a călătorit 6 kilometri și a trecut prin 10 culori diferite ale semaforului. Rezultatele au arătat că sistemul de ventilație al mașinii a fost eficient în îndepărtarea particulelor grosiere din aer dar, pe măsură ce concentrația acestor particule a scăzut, numărul de particule fine a crescut. Cele mai ridicate niveluri de poluare din cadrul masinii s-au produs atunci cînd ferestrele erau închise la semafor, iar ventilatorul era pornit. Pietonii care treceau prin acele intersecții au fost expuşi şi ei la poluare suplimentară, dar nivelul de suspensii de pulberi a fost de pînă la șapte ori mai mare în cazul şoferilor decît al pietonilor.

Pentru a reduce expunerea la poluare în timp ce se așteaptă în blocaje de trafic și la semafor, autorii sugerează că, dacă vremea permite, șoferii ar trebui să închidă geamurile și să oprească ventilatorul auto. Acest lucru, spun ei, poate reduce cu 76% posibilitatea de a respira aer polut în doze periculoase. De asemenea, ei recomandă setarea ventilatorului astfel încît aerul să circule în interior. Recircularea aerului previne poluarea cu aer din exterior.

Unul dintre cele mai bune moduri de a limita expunerea este şi creşterea distanței dintre tine și mașina din față”, spune dr. Kumar. Iar pietonilor, le recomandă să găsească trasee de deplasare care să ocolească intersecţiile semaforizate. El a subliniat că autoritățile locale de transport ar putea ajuta prin sincronizarea semnalelor de trafic, deoarece acest lucru poate reduce timpul de așteptare al maşinilor.

Sursa: medicalnewstoday.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *