Chimicale care afectează zi de zi creierul copiilor
Un copil din șase are tulburări de comportament sau de dezvoltare a creierului, cum ar fi autism, ADHD, dislexie, coordonare motorie slabă. O mare parte din vină pentru apariția acestor probleme grave o poartă expunerea la metale grele, pesticide, agenți poluanți, arată oamenii de știință americani. Ei au întocmit un raport, bazat pe numeroase studii, cu cele mai frecvente substanțe chimice din mediu care pun în pericol dezvoltarea creierului la fetuşi şi copii.
Autorii documentului critică dur actuala legislație, care permite ca numeroase substanțe chimice să fie folosite pe scară largă. Pe lista neagră se află: metale grele, pesticide, ignifuge, poluarea. În fruntea listei de chimicale implicate în apariţia tulburărilor neuropsihiatrice la copii se află plumbul şi mercurul.
Plumbul este un metal cu toxicitate înaltă, care cauzează prejudicii creierului și sistemului nervos central, chiar și în cantități mici. În clădirile vechi se pot găsi încă vopsea de plumb și țevi de plumb, care pot contamina apa.
Mercurul este de asemenea un metal extrem de toxic, ce poate provoca leziuni ale creierului și scăderea capacității intelectuale. Aproape toate tipurile de pește conțin mercur, de aceea medicii recomandă limitarea consumului de somon, ton, macrou, pește-spadă, cod la copiii mici.
Pesticidele organofosforice utilizate în agricultură, dar și în grădinile de legume din gospodării, au fost dezvoltate inițial pentru a fi agenți neurotoxici în război, dar au început să fie utilizate în agricultură. Expunerea pe termen lung la aceste chimicale se asociază cu autism și ADHD. Cel mai bun mod de a evita pesticidele este consumul de fructe și legume organice, din comerț sau din grădina proprie.
Substanțele ignifuge cu care se tratează plasticul din care sînt făcute televizoarele, computerele, lemnul din care se fabrică mobila, țesăturile (draperii, perdele), dar și unele articole de îmbrăcăminte, inclusiv hainele pentru copii. Expunerea la aceste substanțe se asociază cu inteligență scăzută și hiperactivitate.
Aerul poluat conţine benzen, particule fine, hidrocarburi, dioxid de carbon, formaldehidă, compuși bifenili policlorurați. Aerul poluat afectează în mod dramatic dezvoltarea inteligenței și intervine în tulburări de comportament și autism.
Uleiuri sintetice interzise încă de la sfîrșitul anilor ’70 sînt în continuare depistate la niveluri periculoase în sol.
Aceste substanțe chimice sînt omniprezente, nu numai în aer și apă, dar și în produsele de consum pe care le folosim zi de zi pe corpurile noastre și în case. Creierul uman se dezvoltă într-o perioadă foarte lungă de timp, începînd din viața intrauterină și continuînd în copilărie și chiar la maturitatea timpurie. Dar cea mai însemnată creștere are loc în timpul dezvoltării prenatale, cînd se formează neuronii și încep să se diferențieze. Dacă se perturbă acest proces, este foarte posibil să aibă urmări permanente.
Perturbatorii endocrini, substanțe care intervin în activitatea anumitor hormoni, sînt de asemenea vinovați de apariția tulburărilor de neurodezvoltare la copii. Este vorba, în principal, despre ftalați și PBDE care au un impact negativ asupra funcției tiroidiene. Ftalații sînt omniprezenți în viața noastră, fiind folosiți în calitate de plastifianți pentru producția de materiale plastice, vopsele, cosmetice. Numeroase studii fac legătura între expunerea la anumiți ftalați și tulburări de comportament la copii, deficit de atenție și chiar coeficient de inteligență scăzut.
Articolul integral în ziaruldesanatate.ro