Aparatul respiratorInimă şi sistem circulatorŞtiri

Fără stres, n-am avea hemoglobină şi n-am supravieţui

Capacitatea noastră de a respira oxigen este critică pentru supraviețuire. Acest proces este mediat de hemoglobina care transportă oxigenul. Deoarece aerul conține mai puțin oxigen pe munții înalți, organismul este presat să producă hemoglobină rapid, un moment stresant. Dar ce rol joacă stresul celular în producerea hemoglobinei?

Într-o lucrare publicată în revista Cell Research, cercetătorii de la Universitatea Ebraică din Ierusalim anunţă descoperirea unui mecanism complet nou, care demonstrează că e nevoie de stres pentru producerea hemoglobinei.

Echipa de biologi moleculari condusă de prof. Raymond Kaempfer susţine că, pentru fiecare dintre genele adulților și globinei fetale, separarea ARN-ului este strict controlată de un semnal de stres intracelular. Semnalul, care a fost cunoscut de mult timp, implică o enzimă prezentă în fiecare celulă a corpului, numită PKR, care rămîne tăcută pînă cînd e activată.

Surprinzător, am dezvăluit un mecanism complet nou, prin care hemoglobina este reglată de stres. Un semnal intracelular, esențial pentru a face față stresului, este absolut necesar pentru a permite producția de hemoglobină. Acest semnal de stres este activat de gena hemoglobinei în sine. Deşi am cunoscut de mult timp că acest semnal inhibă puternic sinteza proteinelor, în general, în expresia genelor hemoglobinei joacă un rol indispensabil, înainte de a fi oprit pentru a permite formarea hemoglobinei masive necesare pentru respiraţie”, a declarat prof. Kaempfer.

Concluzia că stresul nu este numai important, ci şi esențial, ar putea avea implicaţii importante în modul în care înțelegem expresia hemoglobinei. „Chiar şi la nivel celular, stresul şi capacitatea de a da un răspuns la stres sînt esențiale pentru supravieţuirea noastră. Apare şi în alte procese biologice şi chiar şi la cele mai mici molecule care transportă oxigenul în sînge”, a spus prof. Kaempfer.

Sursa: sciencedaily.com