20 minute de exerciţii uşoare acţionează ca un antiinflamator

Activitatea fizică regulată aduce multe beneficii pentru sănătate, prin controlul greutății, întărirea inimii, oaselor şi muşchilor şi reducerea riscului de a suferi de anumite boli.

Recent, cercetătorii de la Universitatea din San Diego, California, au constatat că doar o singură sesiune de 20 de minute de exerciţii moderate poate acționa ca un antiinflamator. Constatările au implicaţii încurajatoare în bolile cronice, cum ar fi artrita, fibromialgia sau obezitatea.

De fiecare dată cînd facem exerciţii, facem cu adevărat ceva bun pentru corpul nostru, la mai multe niveluri, inclusiv cel al celulelor sistemului imunitar”, a declarat autorul principal, dr. Suzi Hong, de la Departamentului de Psihiatrie şi Departamentul de Medicina Familiei şi Sănătate Publică. „Beneficiile antiinflamatorii ale exerciţiilor fizice au fost cunoscute de cercetători, dar cunoscînd cum se întîmplă acest proces, avem cheia pentru maximizarea acestor beneficii în condiții de siguranță”, spune omul de ştiinţă în studiul, publicat recent în revista „Brain, Behavior and Immunity”.

Creierul şi sistemul nervos simpatic (care determină accelerarea ritmului cardiac și creșterea tensiunii arteriale) sînt activate în timpul antrenamentului, pentru a permite organismului să lucreze. Hormonii, cum ar fi adrenalina şi noradrenalina, sînt eliberaţi în fluxul sanguin și activează receptorii adrenergici, care conţin celule imune. Acest proces de activare în timpul efortului produce răspunsuri imunologice, care includ producerea de multe citokine (proteine), dintre care una este TNF, regulator-cheie al inflamației locale și sistemice, care determină stimularea răspunsurilor imune.

Studiul nostru a găsit că aproximativ 20 de minute de exerciţii moderate pe banda de alergare au dus la o scădere cu 5% a numărului de celule stimulate să producă TNF. Știind ce seturi de mecanisme reglează proteinele inflamatorii în timpul mişcării, am putea dezvolta noi terapii pentru majoritatea covîrșitoare a persoanelor cu afecțiuni inflamatorii cronice, inclusiv pentru cei aproape 25 de milioane de americani care suferă de boli autoimune.”

Cei 47 de participanţi la studiu au mers pe o bandă de alergare, la un nivel de intensitate ajustat în funcție de nivelul de fitness al fiecăruia. Au fost prelevate probe de sînge înainte și imediat după exercițiul de 20 minute.

Studiul nostru arată că o sesiune de antrenament nu trebuie, de fapt, să fie intensă pentru a obţine efecte antiinflamatorii. Douăzeci de minute pînă la o jumătate de oră de exerciţii moderate, inclusiv mersul pe jos rapid, pare a fi suficient”, a spus Hong.

Inflamaţia este încercarea organismului de a se vindeca după un prejudiciu, de a se apăra împotriva invadatorilor străini, cum ar fi virusurile și bacteriile, şi de a repara ţesuturile deteriorate. Cu toate acestea, inflamaţia cronică poate duce la probleme grave de sănătate asociate cu diabetul, boala celiacă, obezitate.

Sursa: medicalxpress.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *