Nu-ţi opri lacrimile! 9 beneficii ale plînsului

Știați că oamenii sînt singurele animale care plîng din motive emoționale? Plînsul este o acțiune umană comună și poate fi declanșată de emoții diferite. Dar de ce plîng oamenii?

Cercetătorii au descoperit că plînsul poate aduce beneficii corpului şi minţii, iar aceste beneficii încep de la naștere, cu primul strigăt al copilului.

1. Detoxifică corpul. Există trei tipuri de lacrimi: reflexe, continue şi emoționale. Primele elimină reziduurile din ochi, cum ar fi fumul și praful. Lacrimile continue umezesc ochii și vă ajută să vă protejați de infecții. Lacrimile emoționale pot avea multe beneficii pentru sănătate. În timp ce lacrimile continui conțin 98% apă, lacrimile emoționale conțin hormoni de stres și alte toxine.

2. Autocalmare. Plînsul poate fi unul dintre cele mai bune mecanisme de autocalmare. Cercetătorii au descoperit că plînsul activează sistemul nervos parasimpatic, cel care ajută organismul să se odihnească și să digere. Cu toate acestea, beneficiile nu sînt imediate. Ar putea dura cîteva minute, înainte de a simți efectele liniștitoare ale plînsului.

3. Analgezic. Plînsul pe perioade lungi de timp eliberează oxitocină și opioide endogene, cunoscute sub numele de endorfine. Aceste substanțe chimice pot ajuta la ameliorarea durerii fizice și emoționale. Odată ce endorfinele sînt eliberate, corpul poate amorţeşte, într-o oarecare măsură. Oxitocina poate oferi un sentiment de calm sau de bine. Este un alt exemplu al felului în care plînsul este o acțiune auto-liniștitoare.

4. Bună dispoziție. Plînsul poate ridica chiar și moralul. Cînd plîngeți, inspirați rapid aer rece, ceea ce poate ajuta la reglarea și chiar scăderea temperaturii creierului. Un creier rece este mai plăcut pentru corp și minte decît un creier cald. Ca urmare, starea ta de spirit se poate îmbunătăți după un episod de plîns.

5. Apropie oamenii. Plînsul este o modalitate de a transmite celor din jur că aveți nevoie de sprijin. Acest lucru este cunoscut ca un beneficiu interpersonal. Din copilărie încă, plînsul a fost un comportament de atașament. Funcția sa era de a obține confort și îngrijire de la adulţi. Cu alte cuvinte, vă ajută să vă construiți rețeaua socială atunci cînd aveţi greutăţi.

6. Alină durerea sufletească. Tristețea este un proces care implică perioade de durere, amorțeală, vină și furie. Plînsul este deosebit de important în încercările vieţii. Vă poate ajuta să acceptați pierderea unei persoane dragi.

7. Restaurează echilibrul emoţional. Plînsul nu se întîmplă numai ca răspuns la ceva trist. Uneori, puteți plînge cînd sînteți extrem de fericit, speriat sau stresat. Cercetătorii de la Universitatea Yale cred că plînsul poate ajuta la restabilirea echilibrului emoțional, ajutînd organismul să se recupereze din experiența unei emoții puternice.

8. Ajută copilul să respire. Primul strigăt al bebelușului din uter este un strigăt foarte important. Bebelușii primesc oxigenul în interiorul uterului prin cordonul ombilical. Odată ce bebeluşul vine pe lume, trebuie să înceapă să respire singur. Primul strigăt îi ajută plămînii să se adapteze la viața din lumea exterioară. Plînsul ajută, de asemenea, bebelușii să elimine orice lichid suplimentar din plămîni, nas și gură.

9. Ajută bebelușul să doarmă. Într-un mic studiu privind somnul infantil, 43 de participanți au folosit plînsul controlat, pentru a-și pune bebelușii la culcare. Aceştia au fost lăsați să plîngă pentru un număr fix de minute înainte de intervenția părinților. Plînsul a crescut atît lungimea somnului, cît și numărul de treziri în timpul nopții. Un an mai tîrziu, plînsul nu părea să crească stresul la sugari sau să aibă un impact negativ asupra legăturii părinte-copil.

Cînd trebuie să cereţi ajutor?

Plîngînd ca răspuns la ceva care te face fericit sau trist este normal și sănătos. Nu vă opriţi lacrimile dacă simțiți nevoia de eliberare. Dar dacă plînsul începe să interfereze cu activitățile de zi cu zi, poate fi un semn de depresie.

Alte simptome ale depresiei includ:

  • Sentimente de tristeţe sau de lipsă de sperantţă
  • Sentimente de iritabilitate sau frustrare
  • Modificări ale poftei de mîncare sau pierdere/creştere în greutate
  • Lipsă de energie
  • Probleme de dormit sau dormit prea mult
  • Dureri sau dureri inexplicabile
  • Gînduri de moarte sau sinucidere

Dacă aveți gînduri de auto-vătămare, sunați la serviciile de urgență.

Cît ar trebui să plîngi?

Cercetătorii de la Universitatea din Tilburg au aflat că, în medie, femeile americane plîng de 3,5 ori în fiecare lună, în timp ce bărbații americani plîng în jur de 1,9 ori în fiecare lună. Media pe țări variază considerabil. Media din America este la capătul superior al spectrului. Femeile din China, de exemplu, plîng doar de 1,4 ori în fiecare lună. Bărbații din Bulgaria plîng de obicei doar de 0,3 ori în fiecare lună.

Sursa: healthline.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *