Ai nevoie de luteină în fiecare zi, dacă vrei să-mbătrîneşti tîrziu

Mîncînd multe frunze verzi, bogate în carotenoide ca luteina, îţi poţi îmbunătăţi vederea şi îşi vei menţine un creier sănătos pînă la o vîrstă înaintată. Luteina, pe care trebuie să o obții din dietă, deoarece corpul nu o poate produce, este cunoscută pentru proprietățile sale de îmbunătățire a vederii.
Beneficii pentru vedere

Împreună cu zeaxantinul, luteina se găsește în concentrații mari în pigmentul macular și macula lutea, partea centrală a retinei, responsabilă de vederea centrală detaliată.
Nivelurile ridicate de luteină ajută la prevenirea bolilor oculare legate de îmbătrînire, cum ar fi cataracta și degenerarea maculară, cea din urmă fiind cauza nr. 1 a orbirii în rîndul vîrstnicilor.

Max-Biocare-EN-Preserving-Eyesight-with-Lutein-Zeaxanthin-000Potrivit lui Loren Cordain, biolog la Universitatea Colorado State din Fort Collins, nivelurile ridicate de insulină afectează dezvoltarea globului ocular, făcîndu-l anormal de lung, cauzînd astfel miopie. Cordain a constatat că, atunci cînd societățile de vînători-culegători şi-au schimbat stilul de viață și au recurs la cereale și carbohidrați, oamenii au dezvoltat rapid rate de miopie egale sau mai mari decît cele din societățile occidentale, adesea într-o singură generație. Explicaţie: nivelurile ridicate de insulină din excesul de carbohidrați pot crește rezistența la insulină și pot alungi globul ocular, iar obiectivul nu mai poate focaliza clar o imagine asupra retinei.  Aşa se explică de ce puteţi să dezvoltați miopie dacă sînteți supraponderal sau aveți diabet de tip 2, ambele implicînd niveluri ridicate de insulină.

Beneficii asupra creierului

Cercetările mai recente arată că luteina joacă un rol important şi în sănătatea creierului și poate contribui la prevenirea declinului cognitiv.

Conform cercetărilor recente, care au implicat 60 de adulți cu vîrsta cuprinsă între 25 și 45 de ani, cei cu niveluri mai ridicate de luteină aveau răspunsuri neurale mai tinere decît cei cu niveluri mai scăzute.
Acum există un motiv suplimentar de a mînca legume cu frunze verzi, ouă și avocado. Știm că aceste alimente sînt legate de alte beneficii pentru sănătate, dar aceste date indică faptul că pot exista și beneficii cognitive”, a spus Naiman Khan, profesor de kinetoterapie la Universitatea din Illinois.

Alte beneficii

Dietele bogate în beta-caroten, luteină și licopen au avut ca rezultat o rezistență mai mare la oxidarea colesterolului bun şi o deteriorare a ADN-ului mai scăzută.
Nivelurile plasmatice ale antioxidanților cum ar fi luteina, zeaxantina, vitamina E, beta-criptoxantina, licopenul și alfa- și beta-carotenul sînt invers corelate cu severitatea insuficienței cardiace congestive şi cu cancerul de prostată.

Surse

Luteina se găsește în principal în legumele cu frunze verzi (broccoli, kale, spanac, avocado) şi în fructe și legume portocalii și galbene (morcovi, gălbenușuri de ou, ardei roșii și galbeni, porumb dulce, zmeură și cireșe, piper cayenne și paprika). Luteina vine de la cuvîntul latin luteus (galben). Ca regulă generală, între 15 și 47% din conținutul total de carotenoide al legumelor cu frunze verzi este luteină. fotolia_2223824_XS

Sfaturi

  • Consumați aceste alimente crude, deoarece luteina (și alte carotenoide cum ar fi zeaxantina) se deteriorează ușor la căldură.
  • Deși nu există o doză zilnică recomandată pentru luteină sau zeaxantină, studiile au descoperit beneficii pentru luteină la o doză de 10 miligrame pe zi și 2 mg pe zi de zeaxantină.
  • Luteina și alte carotenoide sînt solubile în grăsimi, astfel încît pentru a optimiza absorbția, asigurați-vă că adăugați un pic de grăsime sănătoasă la masă. De exemplu, cercetările arată că ouăle, care conțin atît luteină cît și grăsimi sănătoase, pot crește de 9 ori absorbția carotenoidelor dintr-o salată.
  • Un alt mod de a stimula absorbția luteinei din legume este adăugarea de unturi organice crude sau uleiuri sănătoase, cum ar fi uleiul de măsline sau de nucă de cocos.

Sursa: mercola.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *