Cum reuşesc nordicii să învingă gerul?

Chiar dacă gerul ni se pare cumplit, pentru scandinavi, temperaturile cu care ne confruntăm acum sînt uşor de suportat, graţie unor trucuri moştenite din generaţie în generaţie.

1. Învaţă să te îmbraci adecvat!În Suedia, noi spunem: Nu există vreme rea, există doar haine rele”, explică Palsdottir Elin, antrenor sportiv suedez. Nordicii se îmbracă folosind aşa-zisa tehnică a foilor de ceapă, adică mai multe straturi subţiri suprapuse, din care poţi da jos atîtea haine cîte ai nevoie la birou, în maşină, în metrou. Aproximativ 30% din căldura corpului se pierde prin zona capului, deci acoperă-ţi capul cu căciulă. Picioarele şi mîinile ar trebui să fie şi ele bine acoperite, dar important este să nu stai în ger fără să te mişti: activarea circulaţiei sîngelui ajută la încălzirea corpului.

2. Nu-ţi fie frică să ieşi afară! Crezi că frigul e o scuză bună ca să nu faci jogging? „În Suedia, spunem că nu ai niciun motiv să nu alergi afară, dacă temperaturile nu sînt sub -18 grade C”, spune Elin Palsdottir. Pentru jogging, el se îmbracă doar cu pantaloni de sport şi colanţi, un tricou şi o jachetă uşoară: „În clipa în care începi să faci efort, corpul se încălzeşte rapid. Întotdeauna cînd faceţi sport, trebuie să aveţi o sticlă cu apă, pentru că, prin expiraţie, se pierde fluid, mai ales în timpul iernii”, spune antrenorul. Chiar şi fără senzaţia de sete, trebuie să ne hidratăm.

3. Fă „hygge”! Acest cuvînt intraductibil din daneză ar desemna o formă de bine, pe care trebuie o obţii încălzindu-ţi corpul şi mintea atunci cînd clima nu este blîndă. Danezii nu numai că fac mişcare înfruntînd gerul, dar se încălzesc şi sufleteşte, în serile petrecute cu prietenii sau familia.

4. Meditează! Tehnica de yoga numită Tummo e practicată de tibetani pentru reglarea temperaturii corpului prin puterea gîndului. Un studiu cu privire la această formă foarte rară de meditaţie a arătat că tibetanii care o stăpînesc reuşesc să-şi ridice temperatura corpului şi să usuce hainele de pe ei, în ciuda unei temperaturi exterioare de -25 grade C. Mai mulţi practicanţi amatori au reuşit şi ei să se încălzească prin simplă autosugestie.

5. Băi calde. Sauna şi băile calde ajută la încălzirea corpului. În saună, la o temperatură de aproximativ 80 grade C, organismul se relaxează şi elimină toxinele.

6. Metoda Loczy pentru copii. Această metodă, iniţiată de pediatrul maghiar Emmi Pikler, îi încîntă pe scandinavi. Bazată pe dezvoltarea autonomiei sugarului, metoda recomandă, printre altele, ca micuţii să doarmă afară chiar şi la temperaturi de îngheţ. Copiii sînt foarte bine acoperiţi, uneori, sînt înfăşuraţi în saci de dormit. Metoda ar proteja copilul de microbii care circulă în interioarele încălzite şi garantează celor mici un somn mai bun. Nu încercaţi această metodă în România, organismul nostru nu e călit de generaţii, cum e cel al nordicilor.

Sursa: 20minutes.fr

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *