Se ştie, dar nu se aplică: Vitamina D e mai eficientă decît vaccinul antigripal

Autoritățile susțin că vaccinul antigripal este cel mai bun mod de a evita gripa. Dar literatura de specialitate sugerează că vitamina D poate fi, de fapt, o strategie mult mai eficientă, iar dovezile au o vechime de cel puțin un deceniu.

Cei cu deficit de vitamina D răcesc mai des

Dr. John Cannell, fondator al Vitamin D Council, a fost unul dintre primii care au introdus ideea că deficienţa de vitamina D poate fi, de fapt, o cauză principală a gripei. Ipoteza lui a fost publicată în revista Epidemiology and Infection, în 2006, urmată de un alt studiu publicat în Virology Journal, în 2008. În anul următor, cel mai mare studiu reprezentativ la nivel naţional de acest gen pînă în prezent a descoperit că persoanele cu cele mai scăzute niveluri de vitamina D au raportat mai multe răceli sau gripe. Autorul principal dr. Adit Ginde a declarat: „Rezultatele studiului nostru susțin rolul important al vitaminei D în prevenirea infecțiilor respiratorii comune, cum ar fi răceala şi gripa. Persoanele cu boli pulmonare comune, precum astmul sau emfizemul, pot fi deosebit de sensibile la infecții respiratorii cauzate de deficitul de vitamină D”.

De atunci, mai multe studii au ajuns la concluzii similare. Cel mai recent, 25 studii clinice au confirmat faptul că suplimentarea cu vitamina D stimulează imunitatea și reduce ratele de răceală și gripă. Studiile au inclus aproape 11.000 de persoane din mai multe țări. Revista Time a scris: „Cei care au luat de zi cu zi sau săptămînal suplimente de vitamina D au raportat mai puţine infecţii respiratorii acute, cum ar fi gripa sau răceala comună, decît cei care nu au luat vitamina D”.

Efect protector

La persoanele cu deficiențe de vitamina D (nivelurile sanguine sub 10 ng/ml), suplimentele reduc la jumătate riscul de infecție respiratorie. Printre cei cu deficit sever de vitamina D, suplimentarea cu vitamina D este de 10 ori mai eficientă decît vaccinul gripal.flu-shot-1_custom-bba61b7baacd2dec4ec7969b3d5920a9de0255cc-s900-c85

Persoanele cu niveluri mai ridicate de vitamina D şi-au redus riscul de răceli şi gripe cu aproximativ 10%, care este aproximativ egal cu efectul protector al vaccinului gripal injectabil, spun cercetătorii.

Specialiştii cred că vitamina D oferă protecţie prin creşterea peptidelor antimicrobiene în plămîni, și că „acesta poate fi unul dintre motivele pentru care răcelile și gripele sînt mai frecvente în timpul iernii, atunci cînd expunerea la soare (și, prin urmare, producția de vitamina D naturală), este la cel mai scăzut nivel”.

Conform echipei internaţionale de cercetători, suplimentarea cu vitamina D ar putea preveni mai mult de 3,25 milioane de cazuri de răceală şi gripă, în fiecare an, numai în Marea Britanie.

Mai puţine cazuri de gripă

O altă modalitate de a demonstra că vitamina D este o strategie mai eficientă decît vaccinul antigripal este „numărul de persoane care au nevoie de tratament”. O persoană care ia vitamina D scuteşte de gripă alte 33 de persoane, în timp ce 40 de persoane care primesc vaccinul gripal vor preveni un singur caz de gripă. 1

Într-un studiu publicat în 2010, cercetătorii au investigat efectul vitaminei D asupra incidenței gripei sezoniere A la elevi. Dintre cei 430 de copii, jumătate au primit 1.200 UI de vitamina D3 pe zi, în timp ce cealaltă jumătate a primit un placebo. Primii au avut cu 42% mai puţine şanse de a face gripă. Potrivit autorilor: „Acest studiu sugerează că suplimentarea cu vitamina D3 în timpul iernii poate reduce incidența gripei de tip A, în special în subgrupuri specifice de elevi”.

Cum acţionează vitamina D?

Un alt studiu, publicat în același an, a concluzionat că celulele T care luptă împotriva infecţiilor au nevoie de ajutorul vitaminei D pentru a se activa. Acesta este un alt mecanism care explică de ce vitamina D este atît de eficientă împotriva infecțiilor respiratorii. Atunci cînd o celulă T recunoaşte invadatorii străini, cum ar fi bacteriile sau virusurile, trimite semnale de activare la receptorul vitaminei D. Acesta, ca o antenă, caută vitamina D. Deci celulele T trebuie să aibă vitamina D sau activarea celulei va înceta. În cazul în care celulele T nu pot găsi suficientă vitamina D în sînge, nici măcar nu vor începe să se mobilizeze.

În aceste condiţii, nu e de mirare că vaccinurile antigripale nu funcționează.

Vitamina D, superioară vaccinului antigripal

Vaccinurile împotriva gripei nu fac absolut nimic pentru a rezolva problema deficitului de vitamina D, cel care împiedică în mod eficient sistemul imunitar să funcționeze corect. De fapt, vaccinurile gripale tind să deterioreze funcţia imunitară, iar efectele secundare ale acestora pot fi semnificative.

În anul 2010, celebra publicaţie Cochrane a titrat următoarea concluzie: Vaccinurile gripale au un efect modest în reducerea simptomelor de gripă și a zilelor de muncă pierdută”.

Niciun studiu nu a adus dovezi că vaccinurile gripale sînt cele mai bune și mai eficiente în prevenirea gripei!

Alimente, soare, suplimente

Optimizarea nivelulului de vitamină D este una dintre cele mai bune căi de prevenire a gripei. Dar şi dieta joacă un rol important, deoarece pune bazele imunităţii. Alimente care previn gripa: usturoi, zinc, vitamina C, ceai de flori de soc, coada șoricelului, mentă şi ghimbir, oregano, propolis. O dietă bogată în zahăr este o cale sigură de a diminua capacitatea înnăscută a corpului de a lupta împotriva infecţiilor de orice fel prin deteriorarea radicală a sistemului imunitar.

Expunerea la soare este modul ideal de a optimiza nivelul vitaminei D. Suplimentele cu vitamina D3 sînt recomandate numai în cazurile în care pur și simplu persoana nu-şi poate expune pielea la soare.

Dacă aveţi deficit sever de vitamina D, aveţi nevoie de 8.000 pînă la 10.000 UI de vitamina D3 pe zi. E bine să faceţi teste de sînge cel puțin o dată sau de două ori în fiecare an, ca să ştiţi nivelul de vitamina D3. Dacă luaţi un supliment oral, aveţi nevoie şi de vitamina K2 şi magneziu, care ajută la optimizarea nivelului de vitamină D.

Sursa: wisemindhealthybody.com

Articole din aceeași categorie:

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *