Ce şi de ce să mănînci dimineaţa?

Toată lumea ştie că masa de dimineaţă e cea mai importantă, că în niciun caz nu trebuie sărită, dar puţini ţin cont de această regulă. Poate pentru că nu înţeleg beneficiile micului-dejun sănătos. Iată cîteva motive pentru care trebuie să mîncaţi dimineaţa, dar nu orice şi nu oricît!

Alimentarea cu energie

O vorbă din bătrîni spune că micul-dejun trebuie să-l mănînci singur, prînzul să-l împarţi cu prietenii, iar cina s-o oferi duşmanului. Alimentaţia corectă la primele ore ale dimineţii furnizează energia necesară organismului pentru întreaga zi. Nu-i de mirare că persoanele care se declară grăbite şi sar peste masa de dimineaţă se simt peste zi moleşite, obosite, cu senzaţii de foame şi arsuri la stomac. În plus, se îngraşă, deşi nu mănîncă.

Potrivit studiilor din ultimii ani, lipsa micului-dejun poate avea numeroase efecte negative asupra copiilor şi adulţilor: slăbirea memoriei, reducerea creativităţii, stări de iritabilitate şi anxietate, stres determinat de senzaţia de foame şi dificultăţi în logică.
Cea mai mare greşeală este să înlocuieşti micul-dejun cu o cafea. Cafeaua stimulează secreţiile gastrice. Sucurile gastrice invadează stomacul gol şi, neavînd ce să digere, agresează mucoasa stomacului.

Nu mănînci, te îngraşi!

Rolul micului-dejun este de a trezi organismul dintr-un post de 10-12 ore, în care metabolismul scade şi se consumă mai puţine calorii. Atunci cînd te apuci de treabă fără să mănînci nimic, e ca şi cînd ai porni maşina fără să bagi benzină. Adică, nu o să ajungi prea departe. Aceasta pentru că organismul nu are glucoză, nutrientul esenţial pe care sistemul digestiv îl extrage din hrană.

Micul-dejun sănătos ajută la menţinerea siluetei. Şi a sănătăţii generale, furnizînd combustibil pentru arderile de peste zi. Fără mîncare, metabolismul rămîne scăzut, iar rezultatul va fi îngrăşarea. În schimb, mîncînd, se intensifică arderile metabolice. Persoanele care mănîncă cereale de dimineaţă sînt mai suple şi au un regim alimentar mai sănătos, bogat în fibre şi sărac în grăsimi.

Cerealele, ingredientul ideal

Vi se face foame la puţin timp după ce vă ridicaţi de la masă? Asta înseamnă că acei carbohidraţi simpli din pîinea albă sau cornuri trec imediat în sînge şi cresc rapid glicemia, care va scădea la fel de rapid. Soluţia: micul-dejun trebuie să conţină carbohidraţi complecşi, cum ar fi cerealele integrale sau pîinea neagră, şi proteine din lactate şi brînzeturi slabe. Să le luăm pe rînd.cereal-sources-mold-diet

Un bol de cereale consumat pe stomacul gol ajută organismul să ceară mai puţine grăsimi sau alimente dulci pe parcursul zilei. În plus, cerealele sînt energizante şi furnizează multe vitamine şi minerale, nu sînt bogate în calorii şi ţin de foame vreme îndelungată. Cerealele previn bolile de inimă, obezitatea, diabetul, problemele intestinale şi chiar diferite tipuri de cancer. Sînt şi o sursă excelentă de calciu, care are rol în întărirea oaselor şi a dinţilor.

Lactatele, prietenii matinali ai sănătăţii

Laptele şi iaurtul conţin proteine şi gama de vitamine B, asigurînd, în acelaşi timp, mai mult de jumătate din necesarul zilnic de calciu. Menţin buna circulaţie a sîngelui şi a sănătăţii pielii. Laptele degresat, brînza de vaci sau telemeaua cu conţinut scăzut de grăsimi nu trebuie să lipsească din masa de dimineaţă. Laptele îl puteţi bea simplu, cu cacao ori combinat cu cereale. mother-and-daughter-eating

Evitaţi brînza topită şi produsele de tip feta. Brînza dulce este cea mai bogată sursă de proteine. Laptele bătut conţine bacterii lactice necesare pentru menţinerea florei bacteriene normale, deci nu veţi mai avea probleme cu intestinul gros. Este mai uşor digerabil decît laptele crud. Iaurtul preparat biologic (în casă) este mai dulce şi mai sănătos decît cel din comerţ, reface flora intestinală. Un iaurt bun, proaspăt, aduce aport de calciu şi scade colesterolul.

Fructe proaspete sau sucuri naturale

Este bine să mîncăm dimineaţa fructe, deoarece conţin numeroase vitamine şi minerale. Vă puteţi prepara un shake din fructele preferate: banană, căpşune, mere, pere, prune decojite, piersici, citrice. În shake se pot adăuga fulgi de cereale. Fructele pot fi consumate şi sub formă de suc natural, ideal pentru hidratare. Acesta se bea cu 10 minute înainte de masă. Bananele suplinesc carbohidraţii pentru producerea energiei. Căpşunele sînt bogate în antioxidanţi, reducînd riscul apariţiei bolilor de inimă şi a cancerului.

Ceaiul, primul aliment

Înlocuiţi cafeaua de dimineaţă cu o cană de ceai verde. Este un bun energizant şi pregăteşte creierul pentru o nouă zi de lucru. În plus, ceaiul verde este bogat în antioxidanţi şi nu afectează inima. Dacă aveţi probleme de sănătate, atunci începeţi micul-dejun cu ceaiul din plantele recomandate, luat pe stomacul gol. Dacă suferiţi de gastrită hiperacidă sau ulcer, beţi suc de cartofi sau de varză crudă sau ceai de flori de gălbenele, rădăcină de tătăneasă, flori de salcîm, rădăcină de lemn-dulce. Pentru cei cu bronşite, e bun ceaiul de scai vînăt, ciuboţica-cucului, pătlagină.JW132_350A_tea

Pentru cei cu colesterol crescut, sînt bune infuziile de cătină, măceş, coacăz negru şi sucul de ceapă cu miere de albine. Hipertensivii trebuie să bea ceai de vîsc sau de sulfină. Anemicilor le e recomandat ceai de urzică. Pentru constipaţie, e bun ceaiul de coajă de cruşin şi rădăcină de cicoare. Ceaiul de anghinare ajută în colecistite. Pentru diabetici, e ideală infuzia de frunze de afin, salvie, nuc sau teci de fasole. Iar pentru cei cu litiază renală, cea de ceapă, mătasea porumbului şi frunze de merişor.

Pîine neagră şi prăjită

Cine preferă pîinea la micul-dejun, trebuie să o aleagă pe cea integrală şi să se limiteze la două felii. Pe pîine se poate pune miere. Pîinea din făină neagră, cu tărîţe, cu secară, e recomandată în tratamentul obezităţii, facilitează o rezolvare rapidă a problemelor digestive, ajutînd în tratarea cancerului de colon. Persoanele care mănîncă pîine albă sînt mai expuse pericolului de a face boli de rinichi. În schimb, pîinea neagră, din cereale nedecorticate, furnizează organismului de 10 ori mai mult magneziu, de 2,5 ori mai mult fosfor şi calciu, o cantitate sporită de vitamine din gama B şi fibre vegetale.

Consumul de pîine neagră ajută la prevenirea şi combaterea constipaţiei şi colitei de putrefacţie. Induce rapid senzaţia de saţietate, fiind recomandată în curele de slăbire. Este sănătoasă pentru pancreas, ameliorează diabetul. Pîinea neagră este un prieten al inimii, experimentele realizate demonstrînd că are un rol bine esenţial în prevenirea ischemiei cardiace.

Ouă da, însă fierte şi moi

Nu este adevărat că sînt interzise ouăle la micul-dejun. Condiţia ca aceste produse să ajute la sănătate e să fie fierte şi moi. Sub această formă se digeră în întregime după o oră, două, oul fiert tare sau omletă, abia după vreo trei ore. În niciun caz, nu sînt indicate papara sau jumările. Ouăle fierte sînt foarte hrănitoare, dar nu zilnic, pentru că pot mări colesterolul. Ideal e un ou fiert la trei zile. Mai trebuie să ştim că oul nu face rău ficatului, aşa cum se crede. Conţine metionină, un aminoacid folositor pentru ficat. Gălbenuşul are calitatea unică de a determina contracţia vezicii biliare, prin aceasta stimulînd activitatea fierii, contribuind în acelaşi timp la asimilarea grăsimilor.Boiled-Egg

Ouăle prăjite şi cele din maioneză sînt contraindicate. Mai ales persoanelor diagnosticate cu pietre la vezica biliară. Dacă vă plac foarte mult ouăle, însă aveţi probleme cu colesterolul, mîncaţi doar un gălbenuş (colesterolul se găseşte numai în el) şi două sau trei albuşuri. Dar trebuie să aveţi în vedere un lucru: ouăle sînt prezente şi în paste făinoase, dulciuri, fursecuri. Chiar dacă oul este un produs foarte hrănitor, nu îngraşă. Datorită conţinutului ridicat de factori nutritivi, oul este foarte valoros pentru copii, convalescenţi, denutriţi, anemici.

Sfaturi matinale

Ca să vă puteţi învinge lipsa poftei de mîncare de dimineaţă, încercaţi cîteva reguli care vă vor ajuta să nu mai vreţi să renunţaţi niciodată la micul-dejun:
– Mîncaţi seara ceva foarte uşor, ca dimineaţa să vă treziţi flămînzi.
– Ambiţionaţi-vă să luaţi micul-dejun trei zile la rînd. În a patra zi, totul va fi mult mai uşor, obiceiul se formează repede.
– Controlaţi-vă zilnic greutatea. Cele cîteva sute de grame lipsă la cîntar vă vor da imboldul de a continua să vă faceţi un obicei din a mînca dimineaţa.

Articolul integral în monitorulexpres.ro

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *